2016-11-13

Tal i synagogan 2016-11-09

G
uldheden
 ”Var kommer du ifrån?”
”Guldheden! Jag kommer från Guldheden”, brukade min mamma svara.
Frågorna var nästan alltid välvilligt nyfikna. Den som frågade var nästan alltid genuint intresserad, en representant för ett Sverige som blir allt svårare att urskilja.
     ”Jag kommer från Guldheden”, blev svaret, med en blandning av humor och blodigt allvar. Ingen av mina föräldrar var särskilt talför när det gällde detaljer. Mamma Herta, från Wien, talade mycket om tiden i flyktinglägret i Schweiz, revyerna hon var med att sätta upp och stjärnorna hon träffade. Hon sjöng ofta, lika ofta Wienska lieder som judiska.
     Pappa, från Hamburg, talade egentligen inte alls, inte om det. Vi skulle slippa höra om allt elände som han tvingats utstå. Vi skulle skyddas. Men kanske ville han inte heller tänka på det som hade varit, och framför allt inte på det som skulle ha kunna vara, om det inte hade blivit som det blev…
      Pappa hade huvudvärk, varje dag så vitt jag kan minnas. Ofta svår huvudvärk. Han måste ha konsumerat tiotusentals Dispril under min uppväxt. Pappa var jämn i humöret, sällan riktigt arg, men inte heller riktigt glad och översvallande. Mamma var gladare, men också mycket argare än pappa. Hon kunde explodera för ingenting. Precis som ungdomarna från Afghanistan som går i förberedelseklassen på Lindåsskolan där jag är rektor. Efter åtta månaders flykt, kränkningar, trakasserier och våldtäkter, och nu ett överhängande utvisningshot, kan en diskussion om var pennvässaren skall stå utvecklas till en ursinnig konflikt. Minnet av katastrofen är ju inte hanterbart för de allra flesta. Ångest och förtvivlan tar de vägar som för stunden är tillgängliga.

U
ppvärmning
Det började med små, små steg; uteslutning i det lilla formatet. Redan 1933 uteslöts judar ur sångföreningar, idrottsklubbar och andra sammanhang. Inget våld, bara en uppvärmning, en påminnelse om den egna överordningen. Inget nytt heller, och absolut inte exklusivt tyskt. Imperialismens propaganda hade legitimerat folkmord och gränslös grymhet i Afrika och Asien långt före Goebbels; engelsmän, fransmän, belgare. Och tyskar också, förstås. Alla hade de god övning i att se sig själva som övermänniskor. Nu handlade det bara om att påminnas, ingenting nytt, lika lite som antisemitismen.
     De små, små stegen fick även min familj uppleva; först skolbyte, sen skolförbud. Förbud för judar att anställa icke-judar, inskränkningar som hela tiden byggde på idén om över- och underordning, renhet - orenhet. Propagandan fanns överallt, målmedveten, skicklig: före filmen, en journalfilm där judefrågor diskuterades till bilder av råttor.  Skolbarnen fick räkna ut hur många småhus man kunde bygga om man inte behandlade svårt sjuka judar. Systematiskt avhumaniserades judar, homosexuella, romer och funktionshindrade. Steg för steg bröts människors förmåga till empati och rättskänsla ner. Steg för steg förflyttades människors moraliska gränser så långt bort att inga brott mot mänskligheten längre skulle vara omöjliga. Så långt bort, att det mest otänkbara inte bara blev tänkbart, utan t o m välkomnat, omfamnat och bejublat!

K
ristallnatten
 Min far, Gert Levy, hade en kusin som hette Hans. Genom Hans, som förde noggrann dagbok, vet jag en del om händelserna runt novemberpogromen. Hans hade lämnat Tyskland 1938 för att studera i Holland. Strax därefter, skriver Hans, åkte Herbert (min farfar) och Arnold (Herberts bror) till Norge som representanter för ett engelskt företag i kemibranschen.
    Hans fortsätter: ”Natten den nionde november 1938, den så kallade kristallnatten, ringde familjens speditör i Hamburg till mamma och till moster Kätchen; skicka omedelbart pojkarna till Norge, de är 16 år och i stor fara. Jag har ett fartyg som seglar i morgon”.
”Pojkarna” var min pappa Gert, hans bror Horst och deras kusin Kurt. I januari 1939 anlände övriga familjemedlemmar till Oslo, utom Hans som kom i juli -39. 
     Under mycket dramatiska omständigheter flydde sedan familjerna till Sverige. Mina föräldrar träffades i Stockholm efter kriget, blev kära och gifte sig. Farmor och farfar och pappas bror Horst bodde i Göteborg. När Horst begick självmord flyttade mamma och pappa hit, först till Fredriksdal, så småningom till Guldheden. Pappa gick in i farfar Herberts textilföretag och mamma blev hemmafru. Fast jag vet att hon drömde andra drömmar, precis som pappa. Även min farmor begick självmord, när farfar gick bort.
    Man kan tycka att min familj kom lindrigt undan, men riktigt friska blev de aldrig mer. De var vid liv, men riktigt friska blev de aldrig mer.

A
tt förstå
 Några hundra meter från Brandeburger Tor i Berlin finns monumentet över Europas mördade judar. I det underjordiska museet på samma plats finns det, på golvet i en av salarna, förstorade fragment av brev, vykort, dagböcker. Några hade skrivits i koncentrationsläger, andra på tåg utslängda genom fönstren. Några var skrivna på vykort, andra på det tillgängliga; biljetter, en tygbit, i något fall toalettpapper. Ett av dem är ett vykort daterat 26 september 1942. Den då 38-åriga Susanne Burinovici var fängslad i Drancy, ett transitläger för franska judar som skulle deporteras till utrotningsläger i Centraleuropa. Susanne skrev så här till sin dotter Claudine:

”Älskling, se till att hålla ihop med Michel. Låt er inte föras till barnhemmet. Skriv till pappa, kanske kan han hjälpa er, och skriv till Paulette. Be körsnären mitt över gatan om råd. Kanske kommer Gud att förbarma sig över er. Vi åker i morgon, jag vet inte vart. Jag kramar dig, i tårar. Jag skulle så oändligt gärna vilja hålla dig i mina armar igen, mitt stackars barn, vi kommer aldrig att ses igen.”

När Förintelsen siffersätts och beskrivs med kartor över koncentrationsläger, med detaljer om avrättningsmetoder och analyser av nazisternas propaganda, blir den inte begriplig. Lika lite som den europeiska tradition som den utvecklar, den som Sven Lindqvists beskriver i sin bok ”utrota varenda jävel”. Lika obegriplig som händelserna på Santiagos fotbollsstadium 1973, lika obegriplig som My Lai 1968, lika obegriplig som IS bestialiska övergrepp. För enbart fakta blir aldrig kunskap. Att konstatera grymhet är inte detsamma som att förstå den och inte heller någon garanti mot ny grymhet. Därför måste vi förstå det enskilda människoödet, öppna oss för den enskilda människans smärta och förtvivlan. Först då, när grymheten hugger tag i oss och tvingar fram tårarna i våra ögon, får vi verklig kunskap. Först då, när vi har lurat våra hjärnors sinnrika försvarssystem, kan vi göra något åt att förhindra ny grymhet.

1973 krossades drömmar i Santiago. Min syster Adrienne och jag var fruktansvärt upprörda, men jag kommer ihåg att mamma sa att det ändå inte var någonting i jämförelse med Förintelsen. Och på ett sätt hade hon ju rätt; vad är 3500 människor mot sex miljoner? Men jag undrar vilken skillnad det gör om bara mina tånaglar dras ut eller om tre till, eller hundra till eller en miljon till utsätts för samma tortyr. På makronivån är det skillnad, men för den enskilda människan är det betydelselöst.

Jag skulle så oändligt gärna vilja hålla dig i mina armar igen, mitt stackars barn, vi kommer aldrig att ses igen.”

Dessa rader som Susanne Burinovici skrev i Frankrike 1942 skulle kunna skrivas var som helst på vår jord idag, i morgon, i övermorgon. Det är det som är den stora tragedin.

A
tt agera
 Var kommer du ifrån? Jag kommer från Guldheden, svarade min mamma. Jag vet inte vilka smärtor hon hanterade på det viset.
    Men jag vet vad jag som människa, jude och barn till människor som nätt och jämnt undkom det värsta, måste göra: Jag måste våga känna människors smärta och förtvivlan, som den var min egen; gråta med dem som gråter, blöda med dem som blöder. Inte förblöda, inte gå under, bara förstå. Jag måste våga andas in ångesten hos människor som fruktar för livet hos sina närmaste. Människor som lever i ett vakuum där framtiden i bästa fall är ett oskrivet blad, i sämsta fall inte är alls. Inte så det förlamar, bara ger mig riktning.
     Jag vet också att jag som människa, jude och barn till människor som nätt och jämnt undkom det värsta, måste genomskåda dem som vill hindra mig från att förstå på riktigt. Vi måste genomskåda dem som vill hindra oss från att förstå på riktigt! Oavsett om det handlar om omaskerade antisemiter, islamofober eller rasister av annat slag. Oavsett om det handlar om politiker som argumenterar förståndigt om hur vi har nått taket för vår förmåga, om hur välfärdsstaten knakar i sina fogar, om hur det lilla landet helt enkelt inte mäktar med mer… Oavsett om det handlar om slipsklädda antidemokrater som oroar sig för de demokratiska värderingarnas framtid, eller män som hatar kvinnor som säger sig frukta för jämställdhetens undergång.
     Oavsett vilka försök som görs för att få mig att sluta känna måste jag genomskåda dem. Och jag måste berätta för andra om det. Den offentliga retoriken har förskjutit vårt normsystem igen, 83 år efter nazismens maktövertagande. Idag är vi beredda att tillåta kompromisser med människovärdet som hade varit otänkbara för bara tio till femton år sedan. Kristallnattens barn och barnbarn måste stå främst i ledet. Det är vi som måste hävda varje människas omistliga värde, för vem skall annars göra det?

T
ack för att jag fick tala med dig idag. Jag heter Mikael Levy och frågar du mig var jag kommer ifrån, så kommer jag att svara: Guldheden!

2016-11-09
Mikael Levy





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar