2014-04-30

Teflonekvilibristen

http://t.sr.se/S8b0vT

Idag i P1 07.20 berättar Björklund att det aldrig var meningen att Förstelärarna skulle syssla med annat än sin egen undervisning. 

Så här stod det i hans promemoria:

Ur Promemoria U2012/4904/S

"Förstelärarens arbetsuppgifter och uppdrag

 
Syftet med ett mer praktiknära karriärsteg är att de lärare som i undervisningen uppvisar särskild yrkesskicklighet ska premieras och att det i förlängningen ska leda till att elevernas resultat förbättras. Det är därför givetvis viktigt att de särskilt yrkesskickliga lärarnas kompetens och potential tas tillvara. Kunskaper kan t.ex. spridas till andra lärare på skolan, så att kunskaperna kommer så många elever som möjligt till del. Särskilt yrkesskickliga lärare som uppnår det mer praktiknära karriärsteget bör självfallet inte lämna undervisningen. Det är i stället centralt att försteläraren i allt väsentligt fortsätter att arbeta med undervisning och uppgifter som hör till undervisningen. Begreppet undervisning definieras i 1 kap. 3 § skollagen som sådana målstyrda processer som under ledning av lärare och förskollärare syftar till utveckling och lärande genom inhämtande och utvecklande av kunskaper och värden. 


Redan i dag utgörs endast en del av en lärares tid i skolan av ren ”klassrumsundervisning”. Uppgifter som är en förutsättning för undervisningen är t.ex. planering, utvärdering och analys av undervisningen. Sådant arbete sker med fördel åtminstone delvis genom kollegialt samarbete. Kollegialt samarbete kan också innebära att lärare tar del av varandras undervisning. Det finns studier som visar att kollegialt samarbete där lärare lär av varandra har en central betydelse för lärares professionella utveckling (se avsnitt 4.1). I de här sammanhangen kan försteläraren spela en viktig roll för att genom sina särskilda kunskaper höja kvaliteten så att undervisningen förbättras.

En viktig uppgift för försteläraren kan också vara att få en roll som coach för andra lärare i syfte att utveckla undervisningen och förbättra elevernas resultat. Ett exempel kan vara matematikhandledare som har till uppgift att bistå andra lärare och utveckla matematik- ämnet (se regeringens satsning på det s.k. matematiklyftet [U2012/2103/GV]).

Vid de gruppintervjuer som har genomförts lyftes några förslag fram på tänkbara upp- gifter som kan ingå i tjänsten för en förstelärare (se avsnitt 6.3). Exempel på sådana uppgifter finns också inom andra länders system (se avsnitt 5). Exempel på uppgifter som hör till eller ligger i nära anslutning till undervisning och som delvis kan ingå i tjänsten för en förstelärare kan vara att

- ansvara för introduktionen av nyanställda lärare,
- coacha andra lärare,
- initiera pedagogiska samtal,
- initiera och leda projekt i syfte att förbättra undervisningen,
- vara examensansvarig på gymnasieskolan eller inom vuxenutbildningen,
- ansvara för att lärarstuderande tas emot på ett bra sätt när de ska genomföra sin verksamhetsförlagda utbildning (VFU), och
 - vara huvudansvarig för ett ämne. 


Förstelärarens främsta uppgift är undervisning 
Kvalitet i skolans verksamhet uppstår i mötet mellan lärare och elever. Att kunniga och engagerade lärare undervisar sina elever är själva kärnan i skolans verksamhet. Det är därför viktigt att lärare ägnar sig åt det som är undervisningsrelaterat, dvs. åt att genom- föra lektioner med god kvalitet och att förbereda och efterarbeten dessa lektioner så att elevernas kunskapsresultat blir så höga som möjligt."

__________________________________________________________________________________________________________

Det står att den viktigaste uppgiften är undervisning. Jag köper det, men visst är det underligt att det plötsligt är den enda uppgiften. Och visst är det underligt att Björklund aldrig, säger ALDRIG, deltar i en diskussion. Han hör nog när någon talar till honom, men svarar ofta med att det han hör är larv eller trams, som i det hör fallet, och han rubbas aldrig. Det är det som är otäckt, för det är verkligen otäckt; hans ickelyssnande, hans totala självtillräcklighet, och det som jag uppfattar som bristande respekt för demokratin. Det är ok att ändra sig, det är ok att tycka att förstelärarna skall se tillskottet på 5000 kr som en löneförhöjning för väl utfört arbete. Men det är inte ok att sitta i SR och säga att det aldrig har varit meningen att de skulle göra något annat när vi alla kan läsa innantill och se att det visst var meningen. 

Hur det än förhåller sig med detta så vet jag att de lärare som söker de här tjänsterna, i varje fall i den mån jag kan överblicka det, vill bidra till skolutveckling på andra sätt än att vara duktiga med sina egna elever. Jag tror mig höra att den förväntan också finns hos övriga lärare.  Skall det bli något av så innebär det att både förstelärarna och övriga lärare behöver mer tid för utvecklingsarbete. Om inte det sker reduceras hela idén med förstelärare bara till en tidsödande extra lönerevision om året. För min del har jag annat att göra.

2014-04-29
Mikael Levy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar