Valfriheten, individens svängrum. Det fria, rationella valet bygger på
fullständig överblick och förmågan att analysera och jämföra de tillgängliga
alternativen. Skulle det mot förmodan bli ett rationellt val, blir det
rationellt ur ett individuellt perspektiv; vad är bäst för mig, vad är bäst för
min familj? Valfriheten är individens svängrum.
Det finns en tes inom den klassiska liberalismen som säger att
individens frihet bara begränsas av andra individers frihet. Denna tydliga begränsning
är borta i nyliberalismen. När Reinfeldt dundrar tesen valfrihet i ekots
lördagsintervju bryr han sig inte om empirin som visar effekterna av det fria
skolvalet. Han accepterar att några individers frihet inkräktar på andra
individers frihet, något som blir helt oundvikligt i ett samhälle där
individens svängrum prioriteras. Han avvisar all kritik mot det fria valet som
ideologiskt motiverad och därmed ointressant. Reinfeldt själv företräder förstås
inte någon ideologiskt motiverad ståndpunkt! Det fria valets välsignelse är
faktum, kritiken ideologisk.
Politisk retorik, ja visst. Det skulle kunna få vara det, och bara
det, om det inte handlade om en bild av hur det faktisk har blivit. Alldeles
bortsett från det faktum att Reinfeldt hellre tar till sig OECD-kompisarnas
analys än skolverkets, när det gäller det fria skolvalets effekter, blir det
uppenbart att frihet är ett mycket relativt begrepp. Ingen frågar mig om jag
tycker det är ok att mina skattepengar går till vinster i välfärden. Jag kan
inte välja bort marknadstänkandet ur den offentliga sektorn. Jag kan inte välja
bort New public management. Våra nuvarande makthavare ger mig inte möjligheten
och det finns ingen realistisk, alternativ maktkonstellation som tänker
annorlunda. Ibland är valfriheten uppenbarligen starkt begränsad.
I vissa sammanhang är de flesta överens; få ifrågasätter regler om rökning
och det är nog allmänt accepterat att man sänker volymen efter klockan 22.
Flertalet förstår att det måste finnas lagar som förbjuder t ex stöld. Det
innebär att det finns acceptans för en begränsning av den individuella
friheten. Jag är övertygad om att den sträcker sig en bra bit bortom de mest
uppenbara begränsningarna. Människan är bra på solidaritet.
Jag tror att det är nödvändigt att ibland göra val för människor. Vi
lever i ett samhälle, och samhällen kräver allt som oftast lösningar som inte
alla tycker är bra. Därför kan den gamla liberala tesen om frihetens gräns tjäna
samhället väl. Blir valen dåliga ersätter vi de folkvalda med andra folkvalda
som gör andra val. Genom att prioritera valfrihet delegerar de folkvalda såväl
ansvar som ångest till individerna och resultatet blir inte till flertalets
gagn.
Valfriheten är individens svängrum, inte samhällets. Valfriheten
gagnar framför allt dem som redan har alldeles för mycket svängrum och
missgynnar det flertal vars frihet dagligen inskränks av statsstödda aktörer. När
klyftorna snabbt ökar i samhället, och det gör de nu, får vi en ökad
polarisering som medför ökat våld och hat. Att alliansens ledare i sin ideologiska
berusning inte ser, eller vill se, denna koppling är problematiskt. Att socialdemokratins ledare inte gör det är tragiskt.
Mikael Levy
Inspirerad av ekots lördagsintervju 12/4 2014. Lyssna på http://t.sr.se/RcsYNj
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar