2014-03-09

Salvequick

Skollagen 1 kap, 5§

Utformningen av utbildningen
”Utbildningen ska utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar /…/ Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.”

Det saknas NO-lärare; ”locka med pengar! Det saknas speciallärare och specialpedagoger; ”locka med pengar!!” Lärarna har för mycket att göra; ”ta bort arbetsuppgifter!” (åtminstone skenbart). Det är stökigt i svensk skola; ”utred, Mette!”
- Använder lärarna verkligen de disciplinära och andra särskilda åtgärderna som finns i femte kapitlet, Kan du komma på andra disciplinära åtgärder?
    I backspegeln; myndigheten för skolutveckling ersattes med skolinspektionen, utvecklingsdialogen med inspektioner, medskapande med styrning. LGR11 skulle peka så tydligt med hela handen så att inte ens svenska lärare skulle kunna missa riktningen; centralt innehåll. När geograferna ville mindre namngeografi ville Björklund mer, so be it!
    Mutor är nytt i BJ:s arsenal men logiskt. Den reformdemontering han just nu ägnar sig åt är dessvärre också logisk.

Svensk skola ”…ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Vem prövar Björklunds reformer? När de skriftliga omdömena togs bort i 6-9 sa JB att det gick bra, eftersom betygen ersätter. Betyg är summativa, omdömen formativa. Vem prövar Björklunds reformer? Betyg i sexan; föräldrar och barn vill ha det så! Lärarna vill ha det så. Vetenskap? Vem prövar…?

Skolministerns redskap för förändring bygger på kontroll och repression varvat med populism. Han ser sig säkerligen som demokrat, men beter sig inte som en sådan. Han hyllar säkerligen vetenskaplighet och beprövad erfarenhet, men agerar inte utifrån det. Han förenklar och skyr det komplexa, han lappar, lagar och plåstrar men tar aldrig reda på varför det blöder. Den kompass man möjligen kan skönja pekar bakåt, mot den tid då Björklund själv var elev. Han intresserar sig inte för andra idéer än dem som stödjer hans egna. Han vill inte analysera skeenden och reaktioner på djupet och därmed åtgärdar han inte heller på djupet. Det allra allvarligaste, det som har med grundläggande människosyn att göra, är att han inte tilltror människan egen förändringskraft. Han tror att yttre hot, repression och ibland mutor, kan leda till förändring. Jag vet att det bara är inre motivation som kan åstadkomma något. Jag tror att jag ingår i ett ganska stort kollektiv som har den uppfattningen. 

I dagens krönika i God morgon Sverige (P1) talade Göran Rosenberg om populism och nationalism i ett internationellt perspektiv. Jag vågar låna Rosenbergs slutkläm, eftersom den är en allmängiltig beskrivning som också stämmer väl med det ledarskap jag upplever är Björklunds. Inga andra jämförelser, förstås. Jag hoppas Göran Rosenberg inte misstycker!

Mikael Levy

”Så vad finns det att vara rädd för? Inte själva spöket så mycket, tror jag, som själva rädslan. Rädslan hos den parlamentariska demokratins partier och ledare att ta strid mot den falska förenklingen och den ohållbara kortsiktigheten. Rädslan att stå upp för det komplexa och krävande och långsiktiga. /…/  Den falska förenklingen och den ohållbara kortsiktigheten är populismens och nationalismens livsluft och demokratins problem. Ett problem som ingen annan kan lösa än vi själva.”

Hela Göran Rosenbergs krönika:
http://t.sr.se/1owKO6M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar