Salvequick
Skollagen 1 kap, 5§
Utformningen
av utbildningen
”Utbildningen ska utformas i överensstämmelse
med grundläggande demokratiska värderingar /…/ Utbildningen ska vila på
vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.”
Det saknas NO-lärare; ”locka med pengar! Det
saknas speciallärare och specialpedagoger; ”locka med pengar!!” Lärarna har för
mycket att göra; ”ta bort arbetsuppgifter!” (åtminstone skenbart). Det är
stökigt i svensk skola; ”utred, Mette!”
- Använder lärarna verkligen de disciplinära
och andra särskilda åtgärderna som finns i femte kapitlet, Kan du komma på
andra disciplinära åtgärder?
I
backspegeln; myndigheten för skolutveckling ersattes med skolinspektionen,
utvecklingsdialogen med inspektioner, medskapande med styrning. LGR11 skulle
peka så tydligt med hela handen så att inte ens svenska lärare skulle kunna
missa riktningen; centralt innehåll.
När geograferna ville mindre namngeografi ville Björklund mer, so be it!
Mutor
är nytt i BJ:s arsenal men logiskt. Den reformdemontering han just nu ägnar sig
åt är dessvärre också logisk.
Svensk skola ”…ska vila på vetenskaplig grund
och beprövad erfarenhet”. Vem prövar Björklunds reformer? När de skriftliga
omdömena togs bort i 6-9 sa JB att det gick bra, eftersom betygen ersätter.
Betyg är summativa, omdömen formativa. Vem prövar Björklunds reformer? Betyg i
sexan; föräldrar och barn vill ha det så! Lärarna vill ha det så. Vetenskap?
Vem prövar…?
Skolministerns redskap för förändring bygger
på kontroll och repression varvat med populism. Han ser sig säkerligen som
demokrat, men beter sig inte som en sådan. Han hyllar säkerligen vetenskaplighet
och beprövad erfarenhet, men agerar inte utifrån det. Han förenklar och skyr
det komplexa, han lappar, lagar och plåstrar men tar aldrig reda på varför det
blöder. Den kompass man möjligen kan skönja pekar bakåt, mot den tid då
Björklund själv var elev. Han intresserar sig inte för andra idéer än dem som
stödjer hans egna. Han vill inte analysera skeenden och reaktioner på djupet
och därmed åtgärdar han inte heller på djupet. Det allra allvarligaste, det som
har med grundläggande människosyn att göra, är att han inte tilltror
människan egen förändringskraft. Han tror att yttre hot, repression och ibland
mutor, kan leda till förändring. Jag vet att det bara är inre motivation som
kan åstadkomma något. Jag tror att jag ingår i ett ganska stort kollektiv som
har den uppfattningen.
I dagens krönika i God morgon Sverige (P1) talade
Göran Rosenberg om populism och nationalism i ett internationellt perspektiv. Jag
vågar låna Rosenbergs slutkläm, eftersom den är en allmängiltig beskrivning som
också stämmer väl med det ledarskap jag upplever är Björklunds. Inga andra jämförelser, förstås. Jag hoppas
Göran Rosenberg inte misstycker!
Mikael Levy
”Så vad finns det att vara rädd för? Inte själva spöket så mycket, tror jag, som själva rädslan. Rädslan hos den parlamentariska demokratins partier och ledare att ta strid mot den falska förenklingen och den ohållbara kortsiktigheten. Rädslan att stå upp för det komplexa och krävande och långsiktiga. /…/ Den falska förenklingen och den ohållbara kortsiktigheten är populismens och nationalismens livsluft och demokratins problem. Ett problem som ingen annan kan lösa än vi själva.”
”Så vad finns det att vara rädd för? Inte själva spöket så mycket, tror jag, som själva rädslan. Rädslan hos den parlamentariska demokratins partier och ledare att ta strid mot den falska förenklingen och den ohållbara kortsiktigheten. Rädslan att stå upp för det komplexa och krävande och långsiktiga. /…/ Den falska förenklingen och den ohållbara kortsiktigheten är populismens och nationalismens livsluft och demokratins problem. Ett problem som ingen annan kan lösa än vi själva.”
Hela Göran Rosenbergs krönika:
http://t.sr.se/1owKO6M
http://t.sr.se/1owKO6M
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar