2014-03-15

Bildning vs entreprenörskap
Andreas Nordin argumenterar i Pedagogiska magasinet för en kunskapsdiskussion i dagens utbildningsdebatt. Genom att jämföra  "Skola för bildning", 1992, med "tydliga mål och kunskapskrav i skolan" som föregick LGR11, ser vi tydligt hur idén om kunskapande som både mål och process har ersatts av ett endimensionellt nyttoperspektiv; det gäller att "rusta anställningsbara medborgare". Det livslånga lärandet i det perspektivet blir ett medel för tillväxt, inte personlig utveckling. Det finns i och för sig avvikande åsikter om hur bra det fungerar, men att inriktningen ändå är den råder det inget tvivel om. Nordin tar upp en rad reformer som "...sammantaget pekar i riktning mot en förenklad och mer summativ syn på kunskap i syfte att möjliggöra en utbyggd central kontroll." Läs hela Andreas Nordins artikel i Pedagogiska magasinet.

Egentligen handlar det om hur outsägbart viktigt det är att skolan får, eller skall jag säga återfår,  en vision som skapar en vidare mening för dess existens, men också en riktning som huvudsakligen stavas humanism. Eftersom det valåret 2014 i stort sett råder koncensus mellan alliansen (FP) och (S) känns genombrottet inte direkt nära. Men med en tillräckligt stark valframgång för partier som försöker formulera en alternativ syn på bildning, utbildning och skola kanske  något positivt ändå kan hända. Jag tänker ta mitt ansvar!
Mikael Levy




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar