GP-bloggarna
Blogg 5
140221
Fredag
En skola för alla
Skollagen 3 kap 3§:
”Alla barn och elever ska ges den ledning och
stimulans som de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att
de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt
enligt utbildningens mål. Elever som lätt når de kunskapskrav som minst ska
uppnås ska ges ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin
kunskapsutveckling.”
Jag får många brev nu.
Positiva kommentarer blandade med egna erfarenheter, men också idéer om vad
kommande bloggar kan innehålla. Mycket av det som mina läsare vill att jag
skriver om skulle kunna sammanfattas med en
skola för alla – en skola för alla. En skola, dvs en
likvärdig skola. Inte samma pedagogik och verksamhetsidé överallt, men en likvärdig
skola. För alla: oavsett etniskt ursprung, oavsett kön och andra diskrimineringsgrunder,
oavsett om man har lätt att lära eller inte, mår bra eller dåligt. Alla betyder
alla! En skola för alla betyder en skola för alla, ingenting annat! Det är det
som står i skollagen 3:3.
Jag börjar idag.
Bland skolans
framgångsfaktorer har jag redan nämnt lärarna. De är den viktigaste
framgångfaktorn och vi vet också vilka egenskaper/förmågor hos lärarna som är
särskilt viktiga (”Framgång i
undervisningen, en sammanställning av forskningsresultat som stöd för
granskning på vetenskaplig grund i skolan”, Skolinspektionen 2010). Andra
faktorer är den formativa undervisningen, ämnesövergripande undervisning,
elevernas delaktighet och när det gäller lärarna, att de ges tillfälle att
reflektera över den egna praktiken, helst med hjälp av kollegor. Det finns
ingen möjlighet att kommentera allt detta. Jag kommer istället att koncentrera
mig på en annan framgångsfaktor, nämligen långsiktigheten.
När vi bygger skolan för alla är
långsiktighet den kanske viktigaste enskilda faktorn.
Så
här är det idag
Skolans planering sker idag i
bästa fall på årsbasis. I bästa fall säger jag, eftersom faktorer som blir
avgörande för kontinuitet och kvalitet kan dyka upp med bara månaders varsel. Det
kan dyka upp en friskola i omgivningen och vips förändras den ekonomiska basen
fullständigt. Det jag hade råd med igår är inte möjligt att göra idag, eller i
morgon. Tidigare kunde vi känna oss ganska trygga ett budgetår i taget, men så
är de inte längre. Besparingar kan komma när som helst. Hur som helst, även
utan överraskningar under budgetåret, gör vi om vår organisation varje år och
det är sällan det kan ske utan brott i kontinuiteten för både elever och
personal.
Vi har läst i GP om hur man lägger
projektpengar på vissa skolor, i det här fallet Jättestensskolan, i hopp om att
få snabba resultat, helst inom mandatperioden kan man ana. Jag har egen
erfarenhet av att det i mars månad ställs avsevärda resurser tillförfogande för
att få så många nior som möjligt godkända. Lite sent påtänkt, kan man tycka med
tanke på att dessa ungdomar har gått i skolan i nio år. Denna typ av insatser
ger väldigt lite. På marginalen ger det säkert ett eller annat betyg men skolutvecklig
handlar det inte om.
För den enskilda,
framför allt barn i behov av särskilt stöd, är kortsiktigheten och
fragmenteringen förödande. Fläckvis stöd gör bara att behovet av stöd med
tilltagande ålder ökar mer och mer. Går du med ditt barn till läkaren så
förväntar du dig att en penicillinkur skall skrivas ut så den räcker en hel
period, t ex tio dagar. I skolans värld säger vi ofta att det får bli tre
dagar, så hoppas vi att det räcker. ”Kom tillbaka om det inte hjälper!” För
dessa barn är ofta långsiktighet och förutsägbarhet ett livsvillkor. En rörig
och oförutsägbar omvärld skapar kaos hos dem. När vi hittar metoder att hjälpa
finns hela tiden osäkerheten om resursen skall finnas kvar, om klassen skall se
ut på samma sätt, om läraren är densamma nästa år, om rektorn finns kvar, om,
om, om…
Det här, tror jag, är
en verklighet som många lärare och rektorer, och säkert även föräldrar och
barn, känner igen. I nästa blogg, den sista, som kommer på måndag tänker jag inte
klaga. Istället skall jag försöka beskriva positivt hur jag skulle vilja att skolans
förutsättningar såg ut.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar