2014-02-25

GP-bloggarna, blogg 4

GP-bloggarna
Blogg 4
140220

Torsdag
Lärarna – det är här det börjar
OECD har lämnat sin rapport:
1.      Vi skall satsa på bra lärare! Det skall ske genom högre löner och karriärmöjligheter.
2.      Vi skall satsa på arbetsro i klassrummet.
Måste vi välja mellan bra lärare och små klasser skall vi välja bra lärare. Dessutom: svenska elever är inte lika uthålliga som andra och, tvärtom mot vad vi tidigare har trott, inte mer kreativa än andra. Vi skall ha högt ställda förväntningar på våra elever.

Tänk om luftfartsverket hade beställt en internationell rapport som sa följande om flygsäkerheten:
1.      Vi skall satsa på bra piloter. Det skall ske genom högre löner och karriärmöjligheter.
2.      Inget bus i cockpit, framför allt inte vid start och landning!
Ett problem som vi har noterat är at svenska passagerare är lata och har dålig uthållighet och därmed inte orkar lyssna till säkerhetsföreskrifterna.

Bra lärare är självklart fundamentet för all utbildning. Måste jag välja mellan bra lärare och små klasser så tar jag förstås bra lärare. Men varför måste jag välja? Arbetsro och höga förväntningar på barnen hör också till det fundament som varenda pedagog kan redogöra för i sömnen. Det finns ytterligare fyra, fem faktorer som forskarvärlden förefaller vara överens om främjar lärande. Jag återkommer till dem. Idag vill jag tala om lärarna!

Individen
Engagemang först! Hen ser sina elever, följer upp elevernas utveckling kontinuerligt, signalerar hela tiden att elevernas framgång är viktig och har höga förväntningar på dem. Hen dokumenterar, utvärderar och genomför ständiga förbättringar. Hen kombinerar mjukhet och kärlek med tydlighet och gränser. Hen är skicklig kommunikatör och etablerar ett bra samarbete med hemmen.

Sammanhanget
En bra lärare fungerar i ett sammanhang som består av andra lärare. För att det skall fungera krävs det många och långa diskussioner om pedagogisk grundsyn, kunskapssyn, gemensamma förhållningssätt och mycket annat. Enorma mängder tid går till samplanering, sambedömning, elevhälsomöten och allt annat som krävs för att eleverna skall känna att de går i en, rättssäker, skola, inte i tio olika. Tillkommer samverkan med hemmen och samverkan mellan skolor för likvärdigheten på kommun- och riksnivå. Dokumentation är en central del av undervisningen. Det talas i debatten om administration, men det här har ingenting med administration att göra. Jag har inte nämnt det viktigaste ännu: tiden med eleverna, lektionerna...
Superlärare som i tv-såpan klass 9a som ensamma frälser massorna och skördar lagrar genom sin personliga utstrålning finns förvisso, men kommer aldrig lösa skolans problem. För det krävs det skickliga och lojala lagspelare.

Incitamentet
Jag är helt övertygad om att vare sig lön eller karriär kommer på första plats när det gäller att rekrytera lärare till skolan, eller att behålla dem vi har. Jag tror att det som biter är tids- och arbetsmiljömässiga förutsättningar att kunna göra det här ofantligt svåra jobbet på ett bra sätt, utan stress. När resultatet så påtagligt är beroende av laginsatsen kan det vara klokt att fundera en gång till på om t ex försteläraren är ett bra påfund.

Vi löser inte heller skolans problem genom att ta bort inslag som är viktiga, ibland centrala, för barnens utveckling. Istället skall vi se till att tid och resurser i tillräcklig mängd ställs till förfogande. För det krävs det fler lärare, vettiga lokaler, utrustning som är adekvat och fungerar. Det krävs kompetensutveckling som gör det möjligt att t ex genomföra en-till-en-strategier, eller att arbeta kompensatoriskt.

Kasam
Aaron Antonovsky, professor i medicinsk socilologi skapade begreppet kasam som brukar översättas med ”känsla av sammanhang”: jag skall förstå mitt uppdrag, jag skall ges förutsättningar att genomföra det och jag skall uppleva det meningsfullt. När kasam inte råder finns det risk för ohälsa. Kasam råder inte i skolan och lärarna flyr fältet, tillsammans med sina rektorer. Bland dem som är kvar ökar ohälsan. Varför skall jag som ung då välja lärarbanan, eller skolledarbanan för den delen? Lärarlönerna är låga generellt och måste upp. Men den människosyn som förespråkar löner och karriär som medicin i detta sammanhang är mig främmande. Det som främst driver oss människor är önskan att få göra ett bra jobb, att känna tillfredsställelse med att lyckas med det vi har föresatt oss, att känna att vi duger och räcker till.

Det blir dyrare, det blir svårare, men så mycket bättre!
Mikael Levy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar