GP-bloggarna
Blogg 4
140220
Torsdag
Lärarna – det är här det börjar
OECD har lämnat sin
rapport:
1.
Vi skall
satsa på bra lärare! Det skall ske genom högre löner och karriärmöjligheter.
2.
Vi skall
satsa på arbetsro i klassrummet.
Måste vi välja mellan
bra lärare och små klasser skall vi välja bra lärare. Dessutom: svenska elever
är inte lika uthålliga som andra och, tvärtom mot vad vi tidigare har trott,
inte mer kreativa än andra. Vi skall ha högt ställda förväntningar på våra
elever.
Tänk om luftfartsverket
hade beställt en internationell rapport som sa följande om flygsäkerheten:
1.
Vi skall
satsa på bra piloter. Det skall ske genom högre löner och karriärmöjligheter.
2.
Inget bus i
cockpit, framför allt inte vid start och landning!
Ett problem som vi har
noterat är at svenska passagerare är lata och har dålig uthållighet och därmed
inte orkar lyssna till säkerhetsföreskrifterna.
Bra lärare är
självklart fundamentet för all utbildning. Måste jag välja mellan bra lärare
och små klasser så tar jag förstås bra lärare. Men varför måste jag välja?
Arbetsro och höga förväntningar på barnen hör också till det fundament som
varenda pedagog kan redogöra för i sömnen. Det finns ytterligare fyra, fem
faktorer som forskarvärlden förefaller vara överens om främjar lärande. Jag
återkommer till dem. Idag vill jag tala om lärarna!
Individen
Engagemang först! Hen
ser sina elever, följer upp elevernas utveckling kontinuerligt, signalerar hela
tiden att elevernas framgång är viktig och har höga förväntningar på dem. Hen
dokumenterar, utvärderar och genomför ständiga förbättringar. Hen kombinerar
mjukhet och kärlek med tydlighet och gränser. Hen är skicklig kommunikatör och etablerar
ett bra samarbete med hemmen.
Sammanhanget
En bra lärare fungerar
i ett sammanhang som består av andra lärare. För att det skall fungera krävs
det många och långa diskussioner om pedagogisk grundsyn, kunskapssyn,
gemensamma förhållningssätt och mycket annat. Enorma mängder tid går till
samplanering, sambedömning, elevhälsomöten och allt annat som krävs för att
eleverna skall känna att de går i en, rättssäker, skola, inte i tio olika. Tillkommer
samverkan med hemmen och samverkan mellan skolor för likvärdigheten på kommun-
och riksnivå. Dokumentation är en central del av undervisningen. Det talas i
debatten om administration, men det här har ingenting med administration att
göra. Jag har inte nämnt det viktigaste ännu: tiden med eleverna, lektionerna...
Superlärare som i
tv-såpan klass 9a som ensamma frälser massorna och skördar lagrar genom
sin personliga utstrålning finns förvisso, men kommer aldrig lösa skolans
problem. För det krävs det skickliga och lojala lagspelare.
Incitamentet
Jag är helt övertygad
om att vare sig lön eller karriär kommer på första plats när det gäller att
rekrytera lärare till skolan, eller att behålla dem vi har. Jag tror att det
som biter är tids- och arbetsmiljömässiga förutsättningar att kunna göra det
här ofantligt svåra jobbet på ett bra sätt, utan stress. När resultatet så
påtagligt är beroende av laginsatsen kan det vara klokt att fundera en gång
till på om t ex försteläraren är ett bra påfund.
Vi löser inte heller skolans
problem genom att ta bort inslag som är viktiga, ibland centrala, för barnens
utveckling. Istället skall vi se till att tid och resurser i tillräcklig mängd
ställs till förfogande. För det krävs det fler lärare, vettiga lokaler, utrustning
som är adekvat och fungerar. Det krävs kompetensutveckling som gör det möjligt
att t ex genomföra en-till-en-strategier, eller att arbeta kompensatoriskt.
Kasam
Aaron Antonovsky,
professor i medicinsk socilologi skapade begreppet kasam som brukar översättas med ”känsla av sammanhang”: jag skall
förstå mitt uppdrag, jag skall ges förutsättningar att genomföra det och jag
skall uppleva det meningsfullt. När kasam
inte råder finns det risk för ohälsa. Kasam
råder inte i skolan och lärarna flyr fältet, tillsammans med sina rektorer. Bland
dem som är kvar ökar ohälsan. Varför skall jag som ung då välja lärarbanan,
eller skolledarbanan för den delen? Lärarlönerna är låga generellt och måste
upp. Men den människosyn som förespråkar löner och karriär som medicin i detta
sammanhang är mig främmande. Det som främst driver oss människor är önskan att
få göra ett bra jobb, att känna tillfredsställelse med att lyckas med det vi
har föresatt oss, att känna att vi duger och räcker till.
Det blir dyrare, det
blir svårare, men så mycket bättre!
Mikael
Levy
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar