GP-bloggarna
Blogg 6
Min skola
Politiken
Jag börjar uppifrån.
Jag drömmer om en visionär minister som intresserar sig, och brinner, för barns
och ungas lärande. Den ministerpost som Jan Björklund innehar heter skol- och
bildningsminister i min skola. Förskolan innefattas förstås i mandatet. Det
ställs tydliga krav på ämbetsutövandet:
1.
varje reform
motiveras utifrån ett lärandeperspektiv på bred vetenskaplig grund
2.
varje reform
analyseras utifrån ett kostnads- och genomförandeperspektiv
Reformer presenteras
utifrån en diskussion där argument för- och emot redovisas. Det skulle inte
vara tillåtet att säga "så här är det", utan vetenskapliga argument
och med hänvisning till erfarenheter från den egna skolgången. Det skulle inte
vara tillåtet att hänvisa till föräldra- eller elevopinioner som argument för
reformer, däremot obligatoriskt att lyssna på alla intressenter. Den lätthet
med vilken ett antal tunga reformer nu bara lyfts bort visar hur vingligt det
kan bli, när inga krav på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund ställs.
Att analysera reformer
utifrån ett genomförande- och kostnadsperspektiv borde vara självklart.
Trafikverket, t ex. arbetar efter en av riksdagen fastställd nollvision. Det långsiktiga
målet är noll trafikdöda. Tänk om det fanns en lag som sa att alla skall överleva
i trafiken, idag. En sådan lag skulle kräva gigantiska resurser, precis som
skollagen gör idag. Att stifta lagar som i realiteten är o- eller
underfinansierade, eller inte genomförbara i ett kort perspektiv, är
naturligtvis illa. Staten hänvisar till kommunerna och kommunerna säger att det
skall lösas inom befintlig budgetram. Skolan förväntas trolla med knäna, det
kallas prioriteringar på kommunalt nyspråk, och när det inte visar sig fungera
ställs skolan i skamvrån. Skollagen är en mycket bra lag, men inte genomförbar
med de förutsättningar vi har att spela med. Det är till stor del det GP:s
artiklar den senaste veckan har handlat om.
När Björklund
argumenterar för förstatligande av skolan säger han bland annat att det inte
finns tillräcklig kompetens i landet för att driva 290 skol/utbildningsnämnder.
Förmodligen har han rätt i det. Det är ändå dessa nämnder vi har att förhålla
oss till. Skolan är speciell i den meningen att alla har gått i den och därför
anser sig ha kännedom om den. Jag skulle önska mig att våra nämndledamöter
lyssnar på vår profession på samma sätt som de lyssnar på läkaren på
vårdcentralen, på it-teknikern eller frisören. Det innebär att man har en god
uppfattning om vad man vill ha, men inte har så mycket synpunkter på hur det
skall gå till eller om det över huvud taget är möjligt. När vi säger att vi
inte kan ordna det politikerna vill ha, med den budget vi har till förfogande,
vill vi bli respekterade för det.
Skolan
Min skola kan inte
byggas på en organisation vars första sten lades 1842 då folkskolan
grundades.1962 fick vi grundskolan men många strukturer från folkskolan fanns
kvar och påverkar oss fortfarande.
Min skola utgår från en
enda sak: elevens lärande. Det innebär att vi organiserar oss för att möta
barnens behov, så som de ser ut i den tid vi lever, med de metoder och
förhållningssätt som det finns stöd för i forskning och beprövad erfarenhet.
Jag tänker mig att vi ritar ett barn i mitten på ett stort papper. Runt om
barnet har vi rutor där vi skriver saker, t ex lärande, trygghet, särskilt stöd
etc. Från varje ruta går det en pil mot barnet. Men vi skall också kunna rita
pilar mellan rutorna och känna att de stödjer varandra. När vi är klara vet vi
vilka krav vårt skolbygge skall klara av. Sen kan vi börja bygga.
Jag skulle gärna vilja
beskriva hela huset, men jag väljer tre områden; lärande, trygghet och särskilt
stöd. Självfallet finns det mycket mer att säga under varje punkt än vad jag
har plats för här. Jag har valt att vara mest utförlig när det gäller lärande.
Lärande
Vi har anledning att
anta att formativ undervisning är den metod som bäst stödjer alla elevers
lärande. Därmed borde skolans organisation anpassas så att det går att bedriva
formativ undervisning.
I korthet innebär det
en undervisning som utgår från tre frågor:
Vad är målet? Hur
ligger jag/eleven till? Hur ska jag/eleven gå vidare?
Detta kräver fem
strategiska inslag:
1. Vad ska eleverna
lära sig? Eleven måste förstå målet och känna sig delaktig. Eleven måste förstå
skillnaden mellan olika nivåer.
2. Vad kan eleverna
redan? Den formativa bedömningen är en del av undervisningen, så att det hela
tiden är tydligt om eleven har förstått och vad hen har lärt. På grundval av
det kan läraren förändra sin undervisning i förhållande till behoven.
3. Hur ska eleverna
göra för att komma vidare?
Läraren kan ge
återkoppling som för lärandet framåt.
4. Hur kan eleverna
stödja varandras lärande?
Aktivt arbete med t ex
kamratbedömningar
5. Hur kan eleven själv
bedöma och styra sitt lärande?
Detta kräver ständig
dialog. Det innebär att varje barn måste få tillfälle att tala om sitt lärande
med en lärare flera gånger i veckan. Det här är inte möjligt med en lärare på
28 elever. Det är inte möjligt med fragmenterade scheman där lärarna springer
som oljade blixtar mellan olika klassrum och där eleverna har upp till sex
olika ämnen varje dag. Det förstår alla, det här är inte rocket science. För
att det skall fungera måste allt ses över, även frågan om hur lärarnas tid skall
organiseras, det är oundvikligt.
Flera forskare, bland
annat Christian Lundahl och Dylan Wiliam, menar att den formativa
undervisningen ger goda resultat i elevernas kunskapsutveckling och lärande.
Detta framgår även av John Hatties gigantiska metastudie "Synligt
lärande" som omfattar över 80 miljoner elever.
Trygghet
På samma sätt fyller vi
i ruta efter ruta runt barnet i mitten på pappret. Hela tiden är vi vaksamma på
att en åtgärd inte tar ut en annan och på att vi står på vetenskaplig grund. Vi
vet t. ex att "hela-skolan-ansatsen" är det som fungerar när vi
bygger en trygg miljö. Alla vuxna ser, alla vuxna reagerar, alla vuxna agerar
utifrån kunskap om barns olikheter, barns behov och med insikt om hur vi bäst
hanterar konflikter och leder barn i samtal. Klart att det kräver fler vuxna,
klart att det gäller alla vuxna; lärare, lokalvårdare. bambapersonal,
vaktmästare etc. Klart att det kräver utbildning.
Särskilt stöd
Jag väljer en enda
fråga här, medveten om att barns olikheter och individuella behov präglar hela
vår verksamhet. I många klasser finns det barn som är mer eller mindre
utagerande. Vi vet att coachning oftast är en överlägsen lösning för dem. Coachen
får inte vara en person som kommer en gång i veckan för att tala med barnet om
det senaste utbrottet, utan någon som är med barnet när det händer. Som kan gå
avsides med barnet, som kan hjälpa barnet att lära sig känna igen kritiska
situationer, som kan ge barnet strategier att hantera dem och som, när det är tid
för det, kan avveckla sin insats försiktigt och planerat. Naturligtvis kan inte
vem som helst axla en sådan roll. Därför har vi utbildade coacher i min skola.
Jag har givit tre
exempel på hur skolan skulle kunna lösa några av sina uppdrag. Dyrt, javisst,
men det är skrämmande tyst om vad alternativet kostar. Vad kostar ett år på
skoldaghem, vad kostar särskilda insatser för avhoppade elever, vad kostar
ungdomsarbetslösheten, vad kostar ett liv som inte blev som det skulle? Vad
kostar sjukskrivningar i ett skolsystem som inte är rustat för sin uppgift, vad
kostar reformer som skjuts från höften i någon slags politisk desperation? Vad
kostar frustration, vad kostar sorg?
Jag skulle kunna hålla
på men nöjer mig med att konstatera att vi som arbetar i skolan vet rätt väl
hur det borde se ut. Varför inte fråga oss?
Tack för att du har
läst
Mikael Levy
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar