GP-bloggarna
Blogg
2
140218
Tisdag
morgon
Lovet är slut! Nu ser skolan ut som en skola skall se ut;
fylld med barn, fylld med liv, fylld med lärande! Barnen och ungdomarna ser
glada ut.
Första ärendet för dagen: en händelserapport om en
konflikt i en av klasserna. Denna gång, som så ofta annars, handlar det om
yngre barn. Denna gång, som så ofta annars, handlar det om pojkar. Vi följer
våra rutiner, gör det vi skall.
När jag går igenom händelserapporterna från hösten och början
av vårterminen ser jag mönstret ännu tydligare. Det handlar nästan bara om
pojkar. Statistiken (BRÅ) berättar att trenden håller i sig upp i åldrarna;
cirka 85 % av de misstänkta i anmälda misshandelsfall är män, 60 % av de
drabbade är också män. Kvinnorna ökar sin andel, men ännu så länge dominerar
männen stort. Vi ser en liknande fördelning även vid andra brott.
I skolan har flickorna länge presterat bättre än pojkar,
i varje fall om vi ser till betygen. Det handlar om i genomsnitt runt 20
meritpoäng (E = 10p, C = 15p A = 20p). Vi ser av statistiken att skillnaden är
ganska konstant under de senaste 13 åren. Det finns på många håll en antipluggkultur
hos pojkar. Ofta handlar det om att man prioriterar sin position i gruppen. En
handuppräckning ger inga sociala poäng, det kan en kränkning göra, eller att
visa att man inte bryr sig. Föräldrar förstår ofta inte vilket mentalt slagfält
skolan kan vara för unga pojkar. Det kanske inte går att vara samma goa mjuka
kille i skolan, som man är hemma. Inte om man skall behålla sin plats i
pyramiden, eller rent av klättra några snäpp uppåt.
Genomsnittliga meritpoäng uppdelat per kön. Källa: SIRIS
|
2001
|
2003
|
2005
|
2007
|
2009
|
2011
|
2013
|
Flickor
|
214,6
|
216,0
|
217,3
|
218,8
|
220,6
|
222,1
|
224,3
|
Pojkar
|
191,8
|
195,0
|
195,8
|
196,5
|
198,9
|
199,6
|
202,4
|
Differens
|
22,8
|
21
|
21,5
|
22,3
|
21,7
|
22,5
|
21,9
|
Så när vi pratar med hemmen tror de oss ofta inte; ”min
pojke gör inte sådant!” Jag kan
förstå den reaktionen, för barn är fenomenala på att anpassa sig till olika
situationer. Skolan och hemmet är olika världar, det kan vara svårt att greppa
helt och fullt.
Vi behöver förändra den här bilden. Vi behöver göra det
snabbt. Vi måste signalera att pojkars och mäns våld är ett problem, något
oönskat, något onormalt. Idag gör vi inte det, tvärt om! Låt mig ge två
exempel, jag har många fler.
1. För
ett par år sedan skadades en hockeyspelare i elitserien svårt genom en sällsynt
brutal blandning av tackling och angrepp. Spelaren som stod för angreppet fick
ett straff som bestod av avstängning från, vill jag minnas, två matcher. Någon
civilrättslig konsekvens fick inte angreppet. Hade motsvarande angrepp skett
utanför rinken hade det kallats misshandel eller ringa misshandel och lett till
någon form av påföljd. Vilken signal skickar det här till omvärlden?
2. Efter
ett urartat ”skojbråk” (det måste vara svenska språkets konstigaste ord) med
fysiska skador som följd pratar jag med en av pojkarnas föräldrar, en mamma.
Hon skakar bekymrat på huvudet och säger: ”nej, det här var inte bra, men
grabbar är ju grabbar!” Vilken signal skickar det här till omvärlden?
I båda fallen säger vi att våld är ok under vissa
omständigheter. I vissa sporter är det ok att misshandla folk ostraffat. Våldet
relativiseras, bagatelliseras, normaliseras.
När pojkar begår våldsamma handlingar är det uttryck för
en egenskap som kanske är beklaglig, men inte möjlig att påverka. Våldet
relativiseras, bagatelliseras, normaliseras. Jag använder ordet normaliseras,
eftersom det här handlar om just normer. Om våld är norm för pojkar, och mycket
tyder på det, innebär det att pojkar som inte begår våld är onormala, utanför
normen.
Det här är en samhällsfråga, inte enbart, och inte
främst, en skolfråga. När vi talar om skolans resultat så är det här förstås
något vi inte kommer förbi. Stöket påverkar alla, pojkar som flickor. Vi
behöver arbeta tillsammans med hemmen om det här, vi löser det inte själva i
skolan.
Lästips
Nedan finner du några
titlar som är riktigt bra om man vill fördjupa sig i ämnet. De två första är
mina förslag, börja med Mendel-Enk, om du inte är så van vid genren. De övriga
titlarna är förslag från genuspedagog Astrid Tengelin som jag hade förmånen och
nöjet att arbeta tillsammans med när jag var rektor i Kungsbacka.
Mikael Levy
Med uppenbar känsla för
stil - ett reportage om manlighet av Stephan Mendel-Enk (Atlas, 2004)
Guyland – Michael Kimmel
(Harper 2008)
Pittstim. Pissbomber,
skogsporr och kärlek av bl.a. Perez Chavez (Wahlström & Widstrand, 2008)
På Y-fronten intet nytt
eller Jakten på den nya mansrollen av Eriksson, Peter (Bokförlaget DN, 2006)
Unga och våld - en analys
av maskulinitet och förebyggande verksamheter (Ungdomsstyrelsen, 2013)
Andra män - Maskulinitet,
normskapande och jämställdhet av Gottzén och Jonsson(red) (Gleerups, 2012)
Kan Batman vara rosa?
Förhandlingar om pojkighet och normalitet på en förskola av Anette Hellman
(Göteborgs universitet, 2010)
Manlighet i fokus -en bok
om manliga pedagoger, pojkar, och maskulinitetsskapande i förskola och skola av
Marie Nordberg (red) (Liber, 2005)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar