GP-bloggarna
Blogg 1
140217
Måndag
Jag tror att jag först
av allt behöver reda ut vilken herre jag skall tjäna. Stat eller kommun? I
lördagens GP säger Stig Santa att det nog är lite skralt med pengar, men att
han inte tycker att budgetöverdrag skall glorifieras – ”…är det ett sådant samhälle
vi vill ha.” Klarar man inte uppdraget inom tilldelad ram skall det
kommuniceras uppåt, så att politikerna kan prioritera. I söndagens GP säger
SDN-ordföranden Ingrid Andreae att rektor skall hålla sig inom budgetram men samtidigt
se till att det finns tillräckligt stöd för alla elever. Hon förstår dock att
det kan vara svårt. Undervisningsrådet vid skolinspektionen i Göteborg
Ulla-Britt Norin: "Vi tar ingen hänsyn till budget. Vi ska på statens
uppdrag se till att skollag och läroplaner följs så att alla elever får det de
har rätt till." Statsvetaren Jan Turvall är tydlig: ”skollagen gäller”. På
samma fråga fick lärarna, enligt GP, från ledningen i stadsdelsförvaltningen
Majorna-Linné, svaret: ekonomin.
Jag minns att jag någon
gång på nittiotalet var på en förberedande ledarutbildning i GR:s regi. Ett av
passen handlade om ekonomi. Föreläsaren, jag minns inte längre hans namn, var
ekonom på stadsledningsnivå. Jag minns ingenting av föreläsning heller, utom
detta: vi ombads räkna upp de styrdokument som vi ansåg styrde vår verksamhet. ”LPO-94,
LPF-94, Skollagen, Barnkonventionen, Salamancadeklarationen...”, utropade vi med
den övertygelse som den känner som faktiskt tror på vad hen gör. Föreläsaren
hade förväntat sig det och log lite överseende mot oss stackars dårar i salen.
Bakom ryggen hade han en skrift, skulle det visa sig. Fortfarande leende tog
han fram den och la den, med en bestämd rörelse, på bordet framför sig. Det
small till lite grand. Boken var Göteborgs stads budget. ”Det här är ert
styrdokument, sa han!” Jag minns att jag var både arg och ledsen när jag kom
hem den dagen.
Föreställningen att det
går att lösa problemen med omprioriteringar inom den egna verksamheten bygger
på att det finns någon form av överflöd som man kan avstå ifrån. För egen del,
på min skola, finns inte ett sådant överflöd. Prioriteringar för mig, och
sannolikt för de flesta av mina systrar och bröder där ute, handlar idag,
konkret, om att väga olika barns behov mot varandra. Skall jag välja stöd till
ett barn med tydliga inlärningsproblem eller prioritera förstärkning i en klass
där trygghet och arbetsro är problemet? Skall jag sätta in extra resurser till
niorna för att hyfsa statistiken, eller skall jag välja fyrorna...? Orimliga
val, naturligtvis, men vardag för en rektor.
Ingrid Andreaes svar på frågan, om det inte är ett tecken på resursbrist när sju skolor av åtta har underskott: "Det kan också bero på hur man använder pengarna", är knappast någon vägledning för oss som ska lösa skolvardagen för våra elever. Svaret är ett underkännande av alla som dagligen trollar med knäna för att lösa resursbristens olösliga konflikter.
Ingrid Andreaes svar på frågan, om det inte är ett tecken på resursbrist när sju skolor av åtta har underskott: "Det kan också bero på hur man använder pengarna", är knappast någon vägledning för oss som ska lösa skolvardagen för våra elever. Svaret är ett underkännande av alla som dagligen trollar med knäna för att lösa resursbristens olösliga konflikter.
Så vilken herre skall
jag tjäna? Kommunen eller staten? Barnen, förstås, vars rättigheter garanteras
genom statliga styrdokument som skollagen, läroplanen och arbetsmiljölagen.
Mitt uppdrag som rektor har under senare år i allt högre grad kommit direkt
från skollagen. Där står det vad rektor ansvarar för. Där står det vad barnen
och deras föräldrar har rätt att vänta sig. Skollagen är inte en dispositiv
lag. Det innebär att den alltid gäller och att den inte är förhandlingsbar. Det
känns inte som om jag har något val, egentligen!
Mikael Levy
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar