2017-02-04

SVT:s opinion live i torsdags tog upp frågan om vem som skall fostra barnen, föräldrarna eller skolan. Det kan aldrig vara frågan om antingen eller, förstås. Barnen är hos oss sju timmar om dagen, fem dagar i veckan, 178 dagar om året i 12 år. Det kanske skulle räcka som argument men framför allt handlar det om att hemmen och skolan behöver varandra och att människan är hel och odelbar. Jag fördjupar de få sekunder jag hade till mitt förfogande under sändningen i torsdags nedan:

Föreställningen att det går att dela upp levande varelser i olika delar som kan tas om hand och utvecklas separat är så märklig. Det lärande som sker i skolan sker i hög utsträckning i grupp. Att skilja ut vad som är träning i grupprocesser och vad som är själva lärandet (kunskapsinhämtningen) går inte, eftersom det ena förutsätter det andra, precis som relationen till både vuxna och barn i processen är väldigt viktig för hur bra lärandet blir. En mycket effektiv metod som vi använder mycket i skolan är kamratrespons. Eleven har skrivit något som en kamrat får läsa och sedan ge feedback på. Hur skall det gå till? Hur skall jag formulera mig för att verkligen hjälpa min kompis, för att kompisen inte skall bli ledsen eller arg? Vem som helst förstår att den situationen innefattar både fostran och lärande, för båda, och att det gäller nästan allt vi håller på med i skolan. Klart vi är glada för att barnen inte snyter sig i gardinerna, kastar saker på golvet eller skriker könsord åt oss. Klart att vi helst vill se harmoniska, lyckliga barn i våra klassrum. Men jag vet att ingen frivilligt vill bli betraktad som flåbuse eller dålig kompis och jag vet att ingen egentligen vill sabotera andras lärande. Ändå händer det, trots att nästan alla föräldrar gör så gott de kan. Barn och ungdomar är inte onda, det finns alltid en förklaring. Tillsammans med hemmen kan vi hjälpa barnen, tillsammans kan vi åstadkomma förändring. Ibland lyckas det ändå inte. Men om vi inte förstår att barn är hela och odelbara varelser och att de har behov av en trygg och samsnackad vuxenvärld som tar ansvar för hela barnet, så kommer vi att släppa ut betydligt fler trasiga ungdomar i världen, som till råga på allt inte har lärt sig tillräckligt av någonting!
2017-02-04
MLy

Här är länken till programmet. Inslaget kommer 39.40 in i programmet (det hela startar 26.20 in i programmet)
https://goo.gl/ejdY1W

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar